Myyntipalvelu 010 3202 110 (arkisin 9-17)   |    Suomeksi   |    På svenska   |    In English
Printworks.fi / Blogi

TAVOITTAAKO PRINTTIMAINONTA DIGINATIIVIT LAPSET?

To 22.11.2018

Vastaus kysymykseen: meillä ainakin joulun aikaan. Jo vuosia kiivasta keskustelua eri nettipalstoilla herättäneet lasten lelukuvasto herätti itsessänikin tänä vuonna pohdintaa, mikä on meidän perheessä hyvä toimintatapa.

 

Mies oli piilottanut lelukuvaston paperinkeräykseen heti sen tultua postissa, mutta poika löysi sen sieltä viedessään tarpeettomia piirustuksiaan paperinkeräykseen. Tästä alkoi päiviä jatkunut lelukuvaston intensiivinen selaaminen. Asiaa mietittyäni totesin tällä lelukuvastolla olevan monia hyväkin puolia. Lapsi oppii tekemään valintoja eli hänelle on kerrottu, että voi toivoa kolmea lahjaa. Nyt hän miettii ja vertailee mitä ne kolme lahjaa ovat. Näin toiveena ei ole pelkästään sitä lelumainostajan vuoden lelua, jota ennen mainostettiin televisiossa. Huomasin samalla, ettei lapsi ollut vielä hihkunut ainoankaan tv-mainoksen joulun hittilelun perään. Syy tähän on varmaan se, että hän ei katso TV:tä. Nykyisin kun nuo diginatiivit tenavat haluavat ja ovat tottuneet itse tekemään päätöksen mitä katsovat ja milloin, tv ei kuulu meillä enää vaihtoehtoihin. Halutut ohjelmat katsotaan joko Netflixistä, YouTubesta tai Katsomosta. Näin mainonta ei välttämättä tavoita heitä.

 

Lelukuvaston muita hyvä puolia on hintojen hahmottaminen. Vaikka meillä lapsi uskoo vielä joulupukkiin, on hänelle kerrottu, että joku raja joulupukinkin tuomiin lahjoihin on. Näin hän vertailee hintoja. Lisäksi hän pohti kaverille synttärilahjaa ja mietti mikä hinta siinä on hyvä.

 

Lelukuvaston hyviksi puoliksi totesin, että se opettaa valinnan tekemistä, eli kaikkea ei voi saada ja valtavasta määrästä pitää valita itselle parhaat, joista on myös mahdollisesti iloa pidempään. Lisäksi kuvasto opettaa vähän hahmottamaan eri asioiden hintoja (toki vanhemmilekin mukavaa, kun hinnat näkee heti). Mieluummin näin päin, että lapsi on kriittinen kuluttaja ja vertailee eri tuotteiden ominaisuuksia, kuin haluaa päättömästi vain ensimmäistä tarjottua lelua. Nyt olemme vertailleet, mitkä kauko-ohjattavat kulkevat missäkin olosuhteissa ja kuinka kovaa ja kestävätkö myös vettä jne.

 

Hyvänä puolena voin pitää myös sitä, että lapsi on vähemmän tv:n ja pelien parissa, kun hän selaa innoissaan painettuja kuvastoja. Annoin hänelle tästä syystä myös pari muuta postissa tullutta kuvastoa – vähän lisää päätöksentekoon haastetta! Lisäksi lelukuvastot ovat nyt niin pop, että ne otettiin jopa yökylään mukaan.

 

Meillä lapsi saa lukea lelukuvastoja nyt hyvällä omallatunnolla ja voin sanoa mainonnan kanssa pitkään toimiessani, että eri medioilla on oma aikansa ja paikkansa. Myös oikein kohdennetulla printtimainonnalla voi saada lapset hyvin tavoitettua! Mikä sen mukavampaa, kuin saada jouluna aidosti toivomansa lahjaa, eikä väkisin keksittyä, joka päätyy pikaisesti eteenpäin. Haluan minäkin aikuisena mieluummin lahjaksi aidosti toivomaani asiaa, kuin ylimääräistä väkisin keksittyä tarpeetonta tavaraa!

 

Mukavaa joulun odotusta!

 

Jaana Kanttikoski

yhteyspäällikkö

Printworks

Tavoittaako printtimainonta diginatiivit lapset?

To 22.11.2018

Uusiokäytöllä vanhoille mainosbanderolleille uusi elämä!

Ke 06.09.2017

Blogi: Tall Ships Races -kuume nousee!

Pe 16.06.2017

Blogi: Ylellisyyttä painotuotteisiin digifolioinnilla

Pe 03.03.2017

Blogi: Valitse oikea tarramateriaali käyttökohteen mukaan

Ke 01.02.2017

Blogi: 2016 - Mitä tuli tehtyä?

Ke 01.02.2017

Blogi: Näkyvää uutta vuotta!

Ma 09.01.2017

Blogi: Uusi vuosi ja pussillinen uusia kujeita!

Pe 15.01.2016

Blogi: Millaisen jäljen jätät?

Ke 19.08.2015

Blogi: Intohimosta lajiin jo 15 vuotta

Su 15.03.2015